Materials

Materials, procediments i recursos per desenvolupar les activitats:

  • Cartells geografia

Els infants en ocasions no sabem situar els elements que els envolta en una representació gràfica, un mapa. Podem fer una petita representació on cada persona representa un accident geogràfic amb les quals podem identificar allò que podem veure des del lloc on fem l’activitat.

cartells_geografia_IMATGE

  • Materials especials

Quan fem el mostreig de macroinvertebrats al riu, si volem observar alguna espècie amb detall els més menuts i els més gran poden tenir problemes per diferenciar-los de la resta d’elements de la safata (altres espècies, restes vegetals, sorra…). Hi ha activitats on hem de comptar amb materials adaptats, com lupes de gran augment per la gent gran o capses-lupa que els infants podran manipular sense perdre l’espècie ni fer-li mal.

materials_especials_IMATGE

  • Mostres substrats

Quan no es fàcil accedir al riu o hi ha persones que no tenen prou mobilitat podem recollir mostres perquè les puguin observar, tocar i, en definitiva, experimentar de forma personal allò que estem explicant.

mostres_substrats_IMATGE

  • Representacions

Hi ha conceptes que són una mica complicats d’explicar, com els usos del sol i els diferents tipus d’impactes que pateixen els ecosistemes fluvials, però utilitzant objectes quotidians són molt senzills i propers per tothom.

representacions_IMATGE

  • Tasques compartides

En les activitats familiar s’ha d’intentar que els diferents membres de la família cooperin i s’ajudin en les tasques, sense que la tasca de cap membre sigui menys important que la de la resta.

tasques_compartides_IMATGE

  • Taula de materials

Quan hi ha gent gran o infants molt menuts s’ha d’afavorir que les famílies estiguin còmodes fent l’activitat. Una cosa tan senzilla com una taula plegable pot ser una gran diferencia!

taula_de_materials_IMATGE

  • Visual

Quan l’activitat té un elevant component educatiu i s’expliquen molts conceptes sempre és interessant recalçar-nos en elements visuals i afavorir dinàmiques participatives amb ells.

visual_IMATGE

——————-

Aquest relleu, és un exemple d’un torrent, riera o riu mediterrani. En aquest relleu hi anirem penjant els elements que hi observem en el tram de riu que estem descobrint. Aquests elements, podrien ser tots els que creiem que són representatius i que ens poden donar una imatge real de les característiques del nostre riu i el seu entorn i també de la seva qualitat (si té aigua o no, substrats, flora, fauna, alteracions, etc). Dels elements que valorem i anem penjant en aquest relleu els hi podem donar un color diferent segons la qualitat que ens indiquen (per exemple vermell, deficient, groc moderat, verd, bona qualitat). Així un cop haguem penjat tots aquests elements, ràpidament podrem identificar la qualitat de conservació del nostre tram de riu.

Plafó Riu (PDF)

Imatges per descarregar, imprimir i afegir al plafó.

Fotos d’exemple desenvolupant l’activitat:

foto1

foto2

Anuncis